artikkelit
kokeilu:
Sillä korvalla: Bakoon AMP -11 r
-integroitu vahvistin
Julkaistu:
Hifimaailma 10/2012
Sen ansiosta niiden yhteispaino nousee liki
seitsemään kiloon, mitä ei koosta heti pystyisi päättelemään.
Rakenteesta seuraa painon ohessa myös termistä
poikkeavuutta. Sirouden illuusio syntynee pienestä koosta ja räkin kokonaisilmettä keventävästä designista. Laitteet perustuvat
kuitenkin japanilaiseen suunnitteluun
ja vahvistimista puheen ollen myös
siellä kehiteltyyn, tavanomaisesta
poikkeavalla tavalla toteutettuun
piirikytkentään, jonka aikaansaama
äänellinen todentuntu hämmensi
hifikonkarinkin.
Bakoonin historia ulottuu vuoteen 1991, jolloin meteorologian tarkkuusmittalaitteita koko 1980-luvun
suunnitellut ja musiikintoistosta syvästi kiinnostunut
Akira Nagan perusti Japanin Kumamotoon audioalan
yrityksen. Kun laitteen sisäinen tilavuus on minimoitu olemattomiin, komponenttien tuottama lämpö
johtuu koteloon, joka toimii tavallaan yhtenä kookkaana jäähdytyslevynä. Sekä virtalähteen että vahvistimen komponentit on nimittäin sijoitettu alumiinista jyrsimällä konstruoituihin ?koteloihin?. Virtalähteen kytkin saattaa vahvistimen standby-tilaan, vahvistimen vipstaakilla laite kytkeytyy täyteen toimintavalmiuteen.. sillä korvalla
Bakoon AMP -11 R -integroitu vahvistin
Teksti ja kuvat Jaakko Eräpuu
Aidon äänen
jäljillä
kuka
Jaakko
Eräpuu on
maaseudun rauhassa asuva, laadukasta ääntä suuresti
arvostava äänentoiston rautainen
ammattilainen, yli
neljännesvuosisadan kokemuksella.
Rytmimusiikin levyarvosteluista journalistisen uransa
aloittanut ja sittemmin myös hifiin korvansa kallistanut
audiokonkari poimii
kokeiltavaksi laitetarjonnan valtavirrasta mielenkiintoisia tuotteita.
58
Japanilaisen Bakoon Audion
kansainväliseen levitykseen
suunnatut tuotteet valmistetaan
Koreassa. Niinpä yllätys
onkin melkoinen, kun tarttuu kolminaisuuteen nostaakseen sen haluamalleen sijoituspaikalle. Seuraavaksi on kuulemma odotettavissa uudenlainen da-muunnin.
Alumiiniin asemoitu
Tyylillisesti skandinaviaan tai Mac-maailmaan viittaava Amp-11 R, mustana tai ilman eloksointia alumiinisena, on mukana toimitettavine virtalähteineen ja miniräkkeinen jännä yhdistelmä siroutta ja tuhtiutta. Ensimmäiset kappaleet japanilaiseen SCA-7511 mk 3:een
perustuvasta 2 x 15 W integroidusta, jollainen seikkaili viime kesänä Lohjankin suunnalla, rantautuivat Suomeen alkusyksystä, mutta ne löysivät kaikki omistajansa lähes saman tien. Kokeilussa käväissyt yksilö oli
näin lainakapine, mistä kiitos sen epäitsekkäälle omistajalle.
Bakoonin kansainväliseen mallistoon kuuluvat
11 R:n ohessa EQA 11-R -levysoitinesivahvistin ja
BPS-02-akkutoiminen virtalähde. Siellä kootaan täysin omia,
joskin emoyrityksen suunnittelemien piirikytkentöjen pohjalta kehiteltyjä, ulkoisesti
konservatiivisia japanilaisia laitteita modernimpaa tyylisuuntaa noudattavia kapineita,
joiden komponentitkin saattavat poiketa alkuperäisistä.
Korean Bakoonin ensimmäinen tuote Amp-11 R
on jo ehtinyt kohauttaa hifipiirejä suositun web magazinen hehkutettua sitä tapansa mukaan huolella. No, ei vahvistimen kannella munia paistella, mutta lämmin se on muutaman tunnin
päälläolon jälkeen.
11 R ja sen virtalähde on kumpikin varustettu on/
off -kytkimellä. Sen ensimmäinen tuote oli da-muunnin.
Seuraavana vuonna valmistui sitten ensimmäinen vahvistin.
Bakoonin mallisto on laajennut vuosi vuodelta kattavammaksi ulottuen jopa kaiuttimiin ja kaapeleihin, mutta vasta vuonna 1997 Nagai toi markkinoille ensimmäisen erikoisella SATRI-kytkennällä varustetun vahvistimensa, lempilapsensa, jota
hän on sittemmin päivittänyt lähes vuosittain.
Bakoonin tuotanto suuntautui täysin kotimaan ja lähialueiden markkinoille, kunnes Koreaan pystytetty tytäryritys, Soon In
Chaen luotsaama Bakoon International,
aloitti toimintansa vajaat pari vuotta sitten.
Koreassa ei kuitenkaan valmisteta Japanissa
myytäviä malleja
Se toinen liitinpari on tarkoitettu ainoastaan Bakooniin
SATRI-linkillä varustettujen äänilähteiden sisääntuloväyläksi, jonka liitintyyppi, bnc, kertonee jo omaa kieltään siitä, että kannattaa vilkaista manuaalia ensin ja
kytkeä vasta sitten. Siis: huomio
kiinnittyy soittajien tekemisiin, sovituksellisiin ratkaisuihin, rytmisen etenevyyden mukaansatempaavuuteen, instrumenttien tonaliteetin aidonoloisuuteen ja
toki myös jonkin näistä tai jopa kaikkien, puutteisiin.
Ei ole pitkään hifin kanssa vehdanneellekaan aivan
jokapäiväistä herkkua päästä nautiskelemaan musiikista, joka irtoaa kaiuttimista kuin itsestään soivaksi,
aineettomaksi kokonaisvaltaisuudeksi. sillä korvalla
Amp-11 R luokiteltaneen integroiduksi vahvistimeksi, sillä sen takalevystä löytyvät kahdet ottoliittimet, joista tosin vain toisten, rca-tyyppisten, avulla
pääsee kytkeytymään normihifin maailmaan. Koeponnistussessioiden aikoihin taloon tupsahtaneet 100
dB/W/340 l -perinnepömpelit sai Bakoonilla soimaan
järjettömän lujaa ja 94 dB/W-laajakaistatkin riittävän
tymäkästi. Minulle
kyllä, tuskaisille laumasieluille tuskin. vakioi signaali/kohinasuhteen taajuudesta ja äänenvoimakkuudesta
riippumattomaksi, maksimoi kulkunopeuksia ja tekee
negatiivisen takaisinkytkennän käytön tarpeettomaksi. Bobo Stenson Trion War Orphans ja uusi
Indicum, Iiro Rantalan My History Of Jazz, Renauld
Garcia-Fons. Näin kävi esimerkiksi silloin, kun latasi Terem Quartetin Liven
pyörittimen nieluun, mistä se siirtyi Furutech-kaapelia pitkin bitteinä Human Audion da-muuntimen ja
sieltä Audio-Tekne-teitse Amp-11 R:n kautta Shindo
Lafite -laajakaistojen välityksellä kuuntelutilaan.
Illuusio konserttitilanteesta sai hiuksia nostattavat
mittasuhteet, kun neljä korkeasti koulutettua, mutta
myös luontevasti kahjoa muusikkoa laittoi Bachia,
Nino Rotaa, Rimsky-Korsakovia ja Piazzollaa kahdella
dombralla, haitarilla ja bassobalalaikalla Leningradin
Sinfonikkojen salin lauteilla. Vahvistimen reilu lämpiäminen kyllä viittaa normaalia korkeampiin bias-jännitteisiin. -tyyppistä tykitystä. Parempi ääni tarkoittaa tässä yhteydessä
sitä, että musiikki nousee pääosaan ja toistoketju äänitteestä kaiuttimiin ikään kuin suodattuu pois tai
menettää merkityksensä sen varjossa. Mikä virtuositeetti, mikä
dynamiikka, mikä musiikillisen kommunikaation juhla!
Ei tullut journalistin ikävä edes putkivahvistusta,
kun hän latoi kelkkaan akustisen herkkupalan toisensa jälkeen. Ottoliitinten valinnan määrittelevä vippakytkin on myös syytä ottaa vakavasti.
Cardaksen laadukkaiden kaiutinterminaalien ohessa 11 R:stä löytyy myös toinen ulospääsytie: kuulokeliitäntä. Ettei syntyisi mielikuvaa kivasta pikku vahvaimesta, jolla akustinen pimpelipompeli kuulostaa hyvältä konkarin korvaan, vaihdetaan ääntä kellossa ja
otetaan tyypit John McLaughlinin suomenvisiitin
kunniaksi hänen uusimmastaan, nimeltään Now Here
This, jolla ei sähköä säästetä eikä kiivasta rytmiikkaa
tai basson matalaa murinaa pantata.
Lafitet huilivuoroon ja 15-tuumaiset koksut kookkaissa koteloissaan tulille. puhtaan kirkkaita musiikillisia ääriviivoja, melodisten linjojen laulavuutta, harmoniset
kontrastit kohdallaan, lyömien atakki ja decay just
eikä melkein?
Sillä viisii, riittikö hehkutus, vai laitetaanko lisää?
OK. Ei minkäänlaista hengenahdistuksen
tuntua edes basso-osastolla.
Entäpä sitten kitaristi David Tornin, basisti Mick
Karnin ja rumpali Terry Bozzion nimetön sukellus kokeelliseen rytmimusiikkiin. Mutta ei se määrä, vaan se laatu.
En muista nimittäin koskaan kuulleeni parempaa
ääntä puolijohdevahvistimesta yhtä kapinetta lukuun
ottamatta. Ja niin kuin useimmiten muuallakin, kuulokkeiden kytkeminen mykistää kaiutinlinjan.
Mutta mikä ihmeen SATRI. No, afrikkalaisen basistin ja intialaisen rumpalin siivittämä paahto on enemmän sukua jazzille kuin rockille, mutta silti: särmä säihkyy silottamatta, potku laittaa puntit lepatusliikkeeseen. Teknisesti valistumattomana hahmona en kykene tyhjentävään selontekoon sen syvimmästä olemuksesta, mutta kytkennän
ideana on kuljettaa signaalia virtaohjattuna tavanomaisen jänniteohjauksen sijaan, mikä yksinkertaistaa signaalitietä ja sitä kautta mm. Kiinnostuneet löytänevät lisätietoa Akira Nagain
kehittelemästä SATRI-IC:stä ja sen hyödyntämisen
eduista yrityksen kotisivuilta.
Tehoa 11 R:n viimeisin kehitysversio pukkaa ABluokassa Exicon MOS-Feteistään 2 x 15 W kahdeksan
ohmin kuormaan. Kitara ujeltaa
efektilaitteiden myllytyksessä, sähköbasson rouhea rapeus ottaa mittaa pommeja pudottelevasta kolinasta,
kaikki tämä ja ajoittainen vaipuminen hälymusikaaliseen transsiin, ei jää hämärinkään nurkka pimeyden
ytimestä valottumatta.
Tässä vaiheessa voisi mainita myös sen, että koeponnistajan yksinäiset nautiskelun tuokiot katkaissut sosiaalisempi hifihetki, jolloin hyvälaatuiset kuuloelimet omaava harrastajatoveri istahti kuunteluhuoneen soffalle tarkoituksenaan arvioida, mitä isäntä oli onnistunut
59. Eli
A-luokkaa hipovaan toimintatapaan.
Musiikillisten tapahtumien polttopisteessä
Bakoon Amp-11 R:n teholuokka riittää kumppanuuteen lähes kaikkien kaiutinten kanssa, jos nyt tila ei
ole halliluokkaa tai jos kuuntelutottumukset eivät suosi ?Reiska & Ola. Ei rokkaa vai. Tarpeeksi rock
Erityisen hyvän säväyksen teki instrumenttien
ympärille muodostuva ilma. Vaan kuten tuossa jo aikaisemmin mainitsin,
keskimääräistä herkempien kaiutinten ja valtavirtaa väistelevien, huolella valikoitujen musiikillisten taltioiden parissa Bakoon on synonyymi sanalle parhaus.
Mutta mikä nyt sitten on se 11 R:ää parempi. Uskoo ken tahtoo.
Palikka poikineen.
Black Raviolit apuneliöidensä ympäröiminä.
info
Tasapainoinen tapaus
Palataksemme Bakoniin. Minkä selittämättömässä magiassa
voittaa, sen suorituksen tasapainoisessa täydellisyydessä häviää.
Bakoon Amp-11 R
Hinta:
Lisätietoja:
5 150 . Turhaan. Ei
hassummin liikuteltua ilmaa korulipasta muistuvalta
pikku vahvarilta, vaiko. Alan messuilla ja omissa tiloissaan, veljekset virittelevät laitteistonsa haluamaansa iskuun lukuisin
erilaisin keinoin ja konstein. En suinkaan yritä uskotella, että
Amp-11 R olisi maailman paras ja yleispätevin vahvistin.
Kuuntelinhan vahvainta musiikkimateriaalilla, johon osa
hifiä harrastavista ja siitä lehdistä lukevista ei koskisi tikullakaan. J.J Cale. (sis.RCK-11-räkin)
Stars And Stripes Oy, 050-505880,
www.starsandstripes.fi, www.bakoonproducts.com
Tekniset tiedot:
Mitat (l x k x s):
Massa:
Teho:
Taajuusvaste:
Tehonkulutus:
Liitännät:
19,5x4x19,5 cm/yksikkö
6,8 kg
15 W @ 8 ohm
10 Hz -- 1 MHz
20 W (tyhjäkäynti), 50 W max
1x rca, 1x SATRI-link. Eikä se kaiutinprojektikaan
tainnut ihan metsään mennä.
Se ilma instrumenttien ympärillä
Pakkohan sitä on kait yrittää säilyttää luontainen arvokkuutensa ja pyrkiä ammattimaiseen analyysiin,
vaikka musiikki viekin useimmiten miehen mennessään. Kuulokkeilla tapahtuva äänenlaadun tarkkailu
on toinen maailma. Meillä päin kun signaalilähteet on kytketty seinään perusletkuilla ja vain vahvain saa kunni60
an killua vakavasti otettavan jöötin perässä. Levy toisensa jälkeen, akustista ja sähköistä jazzia, lattaria ja pari
yllätysvetoa, mm. Flyygelin iskevyys, jousiston säihky, brassien pärinä ja patojen kumu, kaikki
kuin tarjottimella, luontevina annoksina kuulijan poimia. Acoustic Zen Krakatoa, Musical Wire Cadence
Signature ja HiDiamond 3 kuulostavat jo pelkkinä niminäkin vakuuttavilta, saati sitten koetaivuteltuina.
Jäykkää kankea virran kulkea. sillä korvalla
hteistyössä puusepän kanssa saaman irti Altecin kuusy
sataanelosten e-versiosta julman kokoiseen koteloon istutettuna, johti arvoitukselliseen hiljaisuuteen. Niiden avuksi maahantuoja oli
laittanut pleksistä ja parista muustakin synteettisestä
materiaalista valmistettuja palikoita.
Ja juu, kun asetteli pienempiä mustanpuhuvia cdpyörittimen alle, soundi vaikutti karvan verran fokusoidummalta kuin ilman. AudioTeknen sininen gryokäsitellyillä rhodium-helyillä sai
Bakoonin näyttämään parhaat puolensa siinä missä
neljään kertaan kiehautetusta erikoiskuparista kasattu HiDiamondkin.
Black Raviolit ovat kumimaisesta massasta puristettuja neliönmuotoisia vaimennuspaloja. Bakoonin vahvaimen mukana tupaan
tupsahti kolmekin erilaista virtajohtoa ja pussillinen
Black Ravioli -vaimennuspaloja. Kaapelointi on toki hifiä
harrastavienkin tahojen suosituin seuraleikki heti setityksen jälkeen. Soinnillisesti tykästyin
jostain syystä HiDiamondiin, joka muistutti eniten
omaani, ainoata bulkkitavaraa järeämpää piuhaa, mitä
talosta löytyy. Lupasin kokeilla kaikkia ja pidin lupaukseni.
Virtakaapelit eivät sitten olleetkaan mitä tahansa
touvia. Bakoonin eri osasten alle laitettuina palat eivät tuntuneet tuovan lisäarvoa toistolle, mutta kun kasasi palikoista massiivisten kaiuttimien alle itämaisen mytologian mukaisen kuvion, jo sinänsä olematon laatikkomaisuus tuntui väistyvän kokonaan. Teknisesti orientoituneet puhuisivat kenties
erinomaisuutta hipovasta singnaali/kohinasuhteesta,
me muut vetäisimme ehkä esiin kliseisen ilmaisun
mustasta taustasta.
Virran puhtautta ja värinöiden vaimeutta
Bakoonin maahantuoja on kuuluisa twiikkipolitiikastaan. Minun mielestäni SC-7511 mk3, mutta ei sekään aivan
kiistattomasti. No comments.
Vasta seuraavana päivänä seurasi kommentti, jossa
kerrottiin huomion kiinnittyneen erinomaiseen bassokontrolliin ja alimpien riittävän alas kouraisevaan voimaan, joskin myös yleiseen menoon ja meininkiin. Yritin nimittäin yllä olevan hyminän tympäisemänä keksiä edes jotain negatiivista sanottavaa. Eli tiheinkään sointimatto ei sumputtunut ahtaaksi mössöksi.
Kuulokkeilla, jopa Gradoilla, pystyi aistimaan saman ilmiön kuin herkillä kaiuttimillakin: musiikki lähtee hämmästyttävästä hiljaisuudesta ja myös loppuu
siihen. Siellä kykenee paremmin havainnoimaan kylmän asiallisesti äänitteiden sisällöllisiä ja
teknisiä ominaispiirteitä. Niitä löytyy
useampaakin kokoa. Siksi niissä maisemmissa
harvemmin viihdynkin.
Ikävä kyllä, laadukkaimmat luurini eivät suostu ottamaan vastaan normiliitännän tarjoamaa signaalia,
kun ovatten tarkoitetut kaiutinliitännästä syötettäviksi sekä AKG 1000 että Jecklinin staatit.
Jouduin tyytymään keskikastin Gradoihin, joista en
kyllä vastaavaa soundia ollut konsaan kuulutkaan.
Jopa klassinen konserttimusiikki kuulosti hyvältä
avoimessa hienosyisyydessään